ua-187811294-1
ARTIKEL 1 – DEFINITIES Organisator: De handelaar die de Reis samenstelt en deze – al dan niet via een doorverkoper aanbiedt. Eveneens wordt als Organisator beschouwd de handelaar die de Reis aanbiedt indien deze slechts bestaat uit één Reisdienst en de Voorwaarden hierop van toepassing zijn verklaard. Reiziger: iedere persoon die met de Organisator een overeenkomst betreffende een Reis wil sluiten en iedere persoon die op grond van de Overeenkomst het recht heeft om te reizen; Reisdienst: personenvervoer, huur van een motorvoertuig of motorrijwiel, accommodatie of een andere toeristische dienst, voor zover deze diensten vallen binnen de definitie van artikel 7:500 sub a BW. Reisdienstverlener: de dienstverlener die een onderdeel van de Reis uitvoert, zoals hulppersonen (accommodatieverschaffers/vervoerders/externe gidsen/etc.) van de Organisator. Overeenkomst: de overeenkomst inclusief deze Voorwaarden waarbij de Organisator zich jegens de Reiziger verbindt tot het verschaffen van de Reis. Schriftelijk: op schrift of langs elektronische weg waaronder per e-mail. Voorwaarden: deze algemene voorwaarden. Pakketreis: een pakketreis in de zin van de wet. Reis: een Pakketreis of indien de Voorwaarden hierop van toepassing zijn verklaard een enkele Reisdienst. Werkdagen: maandag t/m vrijdag, met uitzondering van in Nederland erkende feestdagen, binnen werktijden (09:00 – 18:00 uur Nederlandse tijd). ARTIKEL 2 – TOEPASSELIJKHEID VOORWAARDEN 2.1 PAKKETREIZEN Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle door de Organisator aangeboden of met de Organisator overeengekomen Pakketreizen en vormen een onlosmakelijk onderdeel daarvan. 2.2 GEKOPPELDE REISARRANGEMENTEN Deze Voorwaarden kunnen tevens van toepassing worden verklaard op Reisdiensten die onderdeel zijn van een gekoppeld reisarrangement. Op de Reisdiensten die niet met de Organisator zijn overeengekomen zijn de voorwaarden van de leverancier van die Reisdienst van toepassing. 2.3 REISDIENSTEN Deze voorwaarden kunnen tevens van toepassing worden verklaard op op zichzelf staande Reisdiensten die geen pakketreis of gekoppeld reisarrangement vormen. Titel 7a van boek 7 Burgerlijk Wetboek waarin regels staan over pakketreisovereenkomsten en gekoppelde reisarrangementen is in dat geval niet van toepassing. Voor deze Reisdiensten geldt geen bescherming bij insolventie van de Organisator, tenzij uitdrukkelijk in het aanbod is vermeld welke partij dekking biedt bij insolventie van de Organisator. 2.4 AFWIJKENDE EN AANVULLENDE VOORWAARDEN Afwijkende en aanvullende voorwaarden dienen schriftelijk te worden overeengekomen. Afwijkende bepalingen in de individuele overeenkomst hebben voorrang boven deze Voorwaarden. DE BOEKING ARTIKEL 3 – TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST 3.1 INHOUD AANBOD De aangeboden Reis omvat de diensten en voorzieningen die in de offertes en publicaties van de Organisator uitdrukkelijk zijn omschreven. De inhoud van het aanbod wordt uitsluitend bepaald aan de hand van de door of namens de Organisator verstrekte informatie. Informatie in publicaties van Reisdienstverleners zijn geen onderdeel van het aanbod, ongeacht of er een link naar is opgenomen in het aanbod van de Organisator. De vermelde reisduur staat aangegeven in hele dagen, waarbij de dag van vertrek en aankomst als hele dagen worden geteld. 3.2 VRIJBLIJVEND AANBOD Alle offertes en aanbiedingen door de Organisator zijn vrijblijvend en kunnen na aanvaarding in alle gevallen tot 18:00 uur van de eerstvolgende Werkdag zonder opgaaf van redenen worden herroepen door de Organisator. Dit geldt ook indien de Reiziger een automatische ontvangstbevestiging van de boeking heeft ontvangen. 3.3 TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST De Overeenkomst komt tot stand door de aanvaarding door de Reiziger van het aanbod van de Organisator. 3.4 KENNELIJKE FOUTEN Kennelijke fouten in het aanbod binden de Organisator niet. Dit betreft het aanbod van een prijs, de inhoud van de aangeboden dienst of andere informatie waarvan de Reiziger, gelet op alle omstandigheden, er redelijkerwijze niet vanuit mocht gaan dat de Organisator heeft bedoeld dit te verklaren. Indien er reden is tot twijfel aan de juistheid van de prijs of informatie dient de Reiziger navraag te doen. 3.5 BIJZONDERE WENSEN Indien de Reiziger bepaalde voorkeuren voor of bij het aangaan van de Overeenkomst kenbaar maakt, kunnen er slechts rechten aan worden ontleend voor zover deze voorkeuren als bijzondere wens zijn geaccepteerd via een schriftelijke toezegging van de Organisator aan de Reiziger dat de voorkeur zal worden ingewilligd. De enkele vermelding als voorkeur op reisbescheiden en de boekingsbevestiging is hiertoe onvoldoende. 3.6 BIJZONDERE VEREISTEN Indien de Reiziger uiterlijk bij het aangaan van de Overeenkomst vereisten in verband met de medische gesteldheid of vanwege andere zwaarwegende belangen aan de Organisator als ‘vereiste’ kenbaar maakt, geldt dit als een opschortende voorwaarde voor de totstandkoming van de Overeenkomst. De Organisator dient het ‘vereiste’ binnen een redelijke termijn af te wijzen of deze te bevestigen en zorg te dragen dat hieraan wordt voldaan. Een termijn van 7 dagen wordt in ieder geval als redelijk gezien. Wijst de Organisator het vereiste af dan komt er geen Overeenkomst tot stand. Bevestigt de Organisator het ‘vereiste’ dan komt door het versturen van bevestiging de Overeenkomst tot stand. Indien er aan de vereisten meerkosten zijn verbonden en deze zijn bekend, doet de Organisator de Reiziger een nieuw aanbod. 3.7 BEVESTIGING ONTVANGST VAN DE BOEKING Indien aanvaarding door de Reiziger via elektronische weg geschiedt, bevestigt de Organisator de ontvangst van de door de Reiziger verstuurde aanvaarding. 3.8 BEVESTIGING VAN DE BOEKING De Organisator stuurt onverwijld na de boeking van de reis een boekingsbevestiging al dan niet samen met een (aanbetalings)factuur. 3.9 HERROEPING DOOR REIZIGER Een boeking van de Reis is definitief. De Reiziger heeft geen recht om de Overeenkomst te herroepen. 3.10 MINDERJARIGEN De Reiziger die de reis boekt dient meerderjarig te zijn. Indien een minderjarige (<18 jaar) reist zonder de personen die het gezag over de minderjarige hebben, dienen deze personen binnen 7 dagen na de boeking een ondertekende toestemmingsverklaring op te sturen. In dit geval komt in afwijking van lid 3 [Totstandkoming overeenkomst] van dit artikel de Overeenkomst pas definitief tot stand na ontvangst van deze verklaring door de Organisator. 3.11 BOEKEN VOOR ANDERE REIZIGERS & COMMUNICATIE De Reiziger die namens of ten behoeve van een of meer andere Reizigers een Overeenkomst aangaat, is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die daaruit voortvloeien. De andere Reizigers zijn ieder voor hun eigen deel aansprakelijk. De bevestiging, de factuur, de reisbescheiden en alle andere communicatie wordt enkel verstuurd naar de Reiziger die de boeking verricht. De Reiziger die de Reis namens of ten behoeve van anderen boekt, is verplicht – met toestemming van die persoon – relevante persoonlijke omstandigheden van die andere Reizigers die van invloed kunnen zijn op de uitvoering van de Overeenkomst bij de aanmelding kenbaar te maken. De Reiziger die de Reis namens of ten behoeve van anderen boekt, is verplicht die andere Reizigers deze Voorwaarden en andere relevante communicatie te verstrekken. INFORMATIE ARTIKEL 4 – INFORMATIE DOOR DE ORGANISATOR 4.1 REISSOM Vermelde prijzen gelden per persoon, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. 4.2 INFORMATIE VÓÓR DE BOEKING Voor het sluiten van de Overeenkomst verstrekt de Organisator het ingevulde standaardinformatieformulier (Bijlage bij de Richtlijn (EU) 2015/2302) en de overige wettelijk verplichte informatie zoals vermeld in artikel 7:502 BW. 4.3 INFORMATIE DOOR DE ORGANISATOR BIJ DE BOEKING OF ONVERWIJLD DAARNA Bij het sluiten van de Overeenkomst of onverwijld daarna, verstrekt de Organisator de Reiziger de Overeenkomst met inbegrip van de geaccepteerde bijzondere wensen van de Reiziger en op de Nederlandse nationaliteit afgestemde informatie over de benodigde reisdocumenten (paspoorten, visa, etc.) en eventuele formaliteiten op gezondheidsgebied en de overige wettelijk verplichte informatie. 4.4 INFORMATIE DOOR DE ORGANISATOR VOOR DE REIS Tijdig voor aanvang van de Reis en uiterlijk bij het verstrekken van de reisbescheiden ontvangt de Reiziger uitgebreide informatie over de geboekte Reis waaronder informatie over de geplande vertrektijden, de uiterste tijd om in te checken, de geplande tussenstops en aankomst en in voorkomend geval de naam van de luchtvaartmaatschappij die het luchtvervoer uitvoert. 4.5 REISDOCUMENTEN De Reiziger dient gedurende de gehele Reis te beschikken over de voor de Reis noodzakelijke reisdocumenten, zoals een paspoort, visa, vaccinatiebewijzen, etc.. Gelet op het grote belang hiervan, dient de Reiziger de door de Organisator verstrekte algemene informatie hierover, bij de betreffende instanties en instellingen op toepasselijkheid, volledigheid en actualiteit te controleren. De Reiziger dient vóór de boeking van de reis te verifiëren of er voldoende tijd is om de benodigde reisdocumenten te verkrijgen in verband met de mogelijk lange doorlooptijd van een aanvraag van reisdocumenten en in het bijzonder een eventueel benodigd visum. Indien de Reiziger de Reis niet of niet geheel kan maken wegens het ontbreken van geldige, volledige en juiste reisdocumenten, komen de daaruit voortvloeiende kosten geheel voor rekening van de Reiziger. 4.6 REISBESCHEIDEN De reisbescheiden (vervoertickets, vouchers, etc.) worden tijdig en uiterlijk 7 dagen voor vertrek aan de Reiziger toegezonden tenzij de factuur nog niet volledig is voldaan. Indien de Reiziger de reisbescheiden niet 5 dagen voor vertrek heeft ontvangen dient deze de Organisator onverwijld op de hoogte te stellen. Definitieve vertrektijden en aankomsttijden worden vermeld in de reisbescheiden. 4.7 INFORMATIE OVER VERZEKERING De Organisator verstrekt de Reiziger voor de totstandkoming van de Overeenkomst informatie over de mogelijkheid om een annuleringsverzekering en een reisverzekering af te sluiten. De Organisator kan een dergelijke verzekering verplichten mits de Reiziger hier voor totstandkoming van de Overeenkomst Schriftelijk van op de hoogte is gesteld. ARTIKEL 5 – INFORMATIE DOOR DE REIZIGER 5.1 RELEVANTE INFORMATIE VAN DE REIZIGER(S) Voor of bij het sluiten van de Overeenkomst verstrekt de Reiziger die de boeking verricht alle voor de Reis relevante informatie van zichzelf en de door hem of haar aangemelde andere Reizigers. In het bijzonder betreft dit informatie over de Reizigers of de samenstelling van de groep indien dit mogelijk van invloed is op de gezondheid of veiligheid van de Reiziger of anderen tijdens de Reis. Indien de verstrekte informatie onjuist of onvolledig is kan dit tot gevolg hebben dat de Reiziger van deelname wordt uitgesloten door de Organisator of de Reisdienstverleners. De Reiziger is in dat geval de annuleringskosten overeenkomstig artikel 9 lid 2 [annuleringskosten] verschuldigd. Andere hieruit voortvloeiende kosten komen eveneens voor rekening van de Reiziger. 5.2 VERMINDERDE MOBILITEIT, ZWANGERE VROUWEN, ALLEENREIZENDE MINDERJARIGEN EN ZIEKTE Reizigers met verminderde mobiliteit en hun begeleiders, zwangere vrouwen, alleenreizende minderjarigen en Reizigers met een ziekte die mogelijk effect heeft op de Reis dienen dit bij het aangaan van de Overeenkomst of in ieder geval zo spoedig mogelijk nadat de Reiziger hiermee bekend is te melden bij de Organisator in verband met eventuele gevolgen voor de Reis en in het bijzonder het luchtvervoer. Deze Reizigers dienen zelf bij de vervoerder te verifiëren of er een medische verklaring nodig is om te mogen reizen. VOOR DE REIS ARTIKEL 6 – BETALING 6.1 AANBETALING Na totstandkoming van de Overeenkomst dient binnen 7 dagen na ontvangst van de aanbetalingsfactuur 30% van de reissom + de reserveringskosten te zijn voldaan. Indien vliegtickets zijn inbegrepen, dient het volledige bedrag van de vliegtickets plus 30% van de reissom van het overige deel van de Reis + de reserveringskosten als aanbetaling te worden voldaan. 6.2 RESTANTBETALING Het restant van de reissom dient uiterlijk 8 weken voor de aanvangsdatum van de Reis te zijn voldaan. Bij totstandkoming van de Overeenkomst binnen 8 weken voor de aanvangsdatum van de Reis, dient de volledige reissom per ommegaande en in ieder geval voor aanvang van de Reis te zijn voldaan. 6.3 VERZUIM EN RENTE Indien de Reiziger niet betaalt binnen de hierboven genoemde of op de factuur vermelde termijn is de Reiziger zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist in verzuim en is over het openstaande bedrag vanaf dan de wettelijke rente verschuldigd. 6.4 INCASSOKOSTEN De Reiziger is gehouden tot betaling van de buitengerechtelijke incassokosten indien de Reiziger vruchteloos is aangemaand tot betaling binnen een termijn van veertien dagen, aanvangende de dag nadat de aanmaning is ontvangen onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling, waaronder de exacte incassokosten die wordt gevorderd. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen 15% van het gevorderde tot €2500, 10% over de daaropvolgende € 2500, 5% over de daaropvolgende € 5000 en 1% over het meerdere, met een minimum van € 40. 6.5 VERDERE GEVOLGEN VAN UITBLIJVEN VAN BETALING Indien de Reiziger in verzuim is kan de Organisator het toezenden van de reisbescheiden zonder nadere aankondiging opschorten tot de volledige betaling is ontvangen. Indien betaling ook na aanmaning uitblijft of indien niet voor aanvang van de reis is betaald, heeft de Organisator het recht de Reiziger uit te sluiten van deelname. De verplichting tot betaling blijft bestaan. In plaats van de Reiziger uit te sluiten van deelname kan de Organisator de Overeenkomst annuleren en de daarvoor verschuldigde annuleringskosten bij de Reiziger in rekening brengen. Het bepaalde in dit lid laat andere rechten van de Organisator onverlet. ARTIKEL 7 – INDEPLAATSSTELLING 7.1 VOORWAARDEN EN KENNISGEVING Een Reiziger kan de Reis overdragen aan een andere persoon die voldoet aan alle aan de Reis verbonden voorwaarden. De Reiziger verzoekt de Organisator uiterlijk 7 dagen voor aanvang van de Reis, althans met in achtneming van een redelijke termijn waarbinnen de nodige handelingen kunnen worden verricht, om de persoon in de plaats te stellen. Overdracht is slechts mogelijk voor zover de voorwaarden van de betrokken Reisdienstverlener dit toelaten. Indien vliegtickets onderdeel zijn van de Reis is overdracht van de vliegtickets in de regel niet mogelijk. Overdracht van de volledige reis is dan in de regel slechts mogelijk indien -op kosten van de Reiziger – een nieuw vliegticket wordt geboekt. 7.2 HOOFDELIJKE AANSPRAKELIJKHEID EN EXTRA KOSTEN De Reiziger en degene die de Reis overneemt, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het nog verschuldigde bedrag en voor eventuele bijkomende vergoedingen, toeslagen en andere kosten die voortvloeien uit de indeplaatsstelling, waaronder wijzigingskosten. ARTIKEL 8 – WIJZIGING DOOR DE REIZIGER 8.1 WIJZIGING De Reiziger die de Reis heeft geboekt kan de Organisator Schriftelijk verzoeken de Overeenkomst te wijzigen. De Organisator is hier niet toe gehouden. De Organisator stelt de Reiziger op de hoogte van de nieuwe reissom. Indien de Reiziger akkoord gaat met de kosten van de wijziging zijn de nieuwe reissom en wijzigingskosten verschuldigd. Indien de nieuwe reissom lager uitvalt dan de oorspronkelijke reissom, wordt het verschil verrekend met de verschuldigde wijzigingskosten. 8.2 AANPASSING VERTREKDATUM OF AANTAL REIZIGERS Een verzoek tot wijziging van de vertrekdatum vormt geen wijziging, maar een annulering. Vermindering van het aantal betalende passagiers vormt geen wijziging, maar een deelannulering. Hierop is de annuleringsregeling van artikel 9 lid 2 [annuleringskosten] van toepassing. ARTIKEL 9 – ANNULERING DOOR DE REIZIGER 9.1 ANNULERING De Reiziger kan de Overeenkomst te allen tijde voor aanvang van de Reis opzeggen. Opzegging dient Schriftelijk te geschieden. De datum waarop de Schriftelijke opzegging door de Organisator wordt ontvangen, geldt als het moment van opzegging. Bij ontvangst na 18:00 uur of buiten Werkdagen om, wordt de volgende Werkdag gezien als de datum van ontvangst. 9.2 ANNULERINGSKOSTEN Indien er een vlucht bij de Reis is inbegrepen dan zijn bij opzegging door de Reiziger de volgende bedragen verschuldigd: a. tot en met 42 dagen vóór de dag van vertrek: de annuleringskosten van de vlucht + 30% van het overige deel van de reissom; b. vanaf 41 dagen tot en met 22 dagen vóór de dag van vertrek: de annuleringskosten van de vlucht + 60% van het overige deel van de reissom; c. vanaf 21 dagen tot en met 7 dagen vóór de dag van vertrek: de annuleringskosten van de vlucht + 90% van het overige deel van de reissom; d. vanaf 6 dagen voor vertrek: 100% van de reissom. Indien geen vlucht is inbegrepen is de Reiziger de volgende bedragen verschuldigd: a. tot en met 42 dagen vóór de dag van vertrek: 20% van de reissom; b. vanaf 41 dagen tot en met 22 dagen vóór de dag van vertrek: 50% van de reissom; c. vanaf 21 dagen tot en met 7 dagen vóór de dag van vertrek: 90% van de reissom; d. vanaf 6 dagen voor vertrek: 100% van de reissom. Bij vermindering van het aantal personen binnen een boeking waarbij niet alle overeengekomen diensten evenredig kunnen worden verminderd, bedragen de verschuldigde annuleringskosten de reissom minus de werkelijke kostenbesparingen. Indien van toepassing worden inkomsten uit werkelijk alternatief gebruik van de vrijgekomen capaciteit op de annuleringskosten in mindering gebracht. ARTIKEL 10 – PRIJSWIJZIGING 10.1 PRIJSWIJZIGING De Organisator behoudt zich het recht voor om met betrekking tot reeds aangegane Overeenkomsten tot 20 dagen vóór de dag van vertrek de reissom te verhogen als gevolg van prijswijzigingen in kosten van brandstof of andere energiebronnen en/of belastingen of vergoedingen van niet direct bij de uitvoering van de Reis betrokken derden. De Organisator kan zich in de Overeenkomst het recht voorbehouden om met betrekking tot reeds aangegane Overeenkomsten tot 20 dagen vóór de dag van vertrek de reissom te verhogen op grond van wijzigingen in toepasselijke wisselkoersen. De prijsherzieningsmethode dient voor de boeking kenbaar te zijn en is onderdeel van de Overeenkomst. 10.2 BEËINDIGING DOOR REIZIGER Indien de verhoging meer dan 8% van de reissom bedraagt, heeft de Reiziger het recht de Overeenkomst te beëindigen. In dat geval heeft de Reiziger recht op onverwijlde terugbetaling van de betaalde bedragen. De Organisator stelt de Reiziger een redelijke termijn waarbinnen de Reiziger Schriftelijk kenbaar dient te hebben gemaakt of deze de Overeenkomst beëindigt. Wordt de Overeenkomst niet binnen de gestelde termijn beëindigd, geldt de prijsverhoging als aanvaard en vervalt het recht op beëindiging. 10.3 PRIJSVERLAGING Indien het recht op prijsverhoging is bedongen, heeft de Reiziger in voorkomend geval het recht te verzoeken om prijsverlaging overeenkomstig de prijsherzieningsmethode. Op het bedrag wat de Reiziger op basis van de eventuele prijsverlaging toekomt, wordt een bedrag van 30 euro aan administratiekosten ingehouden. ARTIKEL 11 – WIJZIGING DOOR ORGANISATOR 11.1 WIJZIGINGEN De Organisator heeft het recht voor aanvang van de Reis de Overeenkomst eenzijdig te wijzigen voor zover het niet-ingrijpende wijzigingen betreft. De Reiziger wordt hier Schriftelijk en op duidelijke wijze van op de hoogte gesteld. 11.2 INGRIJPENDE WIJZIGINGEN Indien noodzakelijk kan de Organisator de voornaamste kenmerken van de Overeenkomst voor aanvang van de Reis ingrijpend wijzigen. Hieronder valt eveneens het aanbieden van een alternatieve Reis die indien redelijkerwijs mogelijk van minimaal gelijke kwaliteit is. De Reiziger kan in dat geval de wijziging aanvaarden of de Overeenkomst beëindigen zonder betaling van annuleringskosten. 11.3 WIJZIGING IN EEN OVEREENGEKOMEN BIJZONDERE WENS Indien de Organisator niet of niet met een redelijke inspanning kan voldoen aan een overeengekomen bijzondere wens van de Reiziger dan kan de Organisator de Reis op dit onderdeel wijzigen. De Reiziger kan in dat geval de wijziging aanvaarden of de Overeenkomst beëindigen zonder betaling van annuleringskosten. 11.4 TERMIJN Bij ingrijpende wijzigingen stelt de Organisator de Reiziger een redelijke termijn waarbinnen de Reiziger aan de Organisator Schriftelijk kenbaar dient te hebben gemaakt of deze de Overeenkomst beëindigt. Wordt de Overeenkomst niet binnen de gestelde termijn beëindigd, geldt de wijziging als aanvaard en vervalt het recht op beëindiging. 11.5 PRIJSVERLAGING Indien de wijziging tot gevolg heeft dat de kwaliteit of kosten van de Reis verminderen, heeft de Reiziger recht op passende prijsverlaging. 11.6 KENNISGEVING Bij ingrijpende wijzigingen stelt de Organisator de Reiziger onverwijld op de hoogte van: – de wijzigingen, – de redelijke termijn waarbinnen de Reiziger de Organisator Schriftelijk in kennis dient te stellen van zijn besluit of de Reiziger de Overeenkomst beëindigt, – het gevolg dat indien de Reiziger niet tijdig antwoordt de wijziging geldt als aanvaard en het recht op beëindiging vervalt. – indien aangeboden, de inhoud van een vervangende Reis of de hoogte van de passende prijsverlaging. 11.7 TERUGBETALING BETAALDE BEDRAGEN Indien de Reiziger op grond van dit artikel de Overeenkomst beëindigt en de reiziger geen vervangende pakketreis aanvaardt, betaalt de Organisator alle door of namens de reiziger betaalde bedragen onverwijld en uiterlijk binnen 14 dagen aan de Reiziger terug. ARTIKEL 12 – OPZEGGING DOOR DE ORGANISATOR 12.1 OPZEGGING De Organisator kan de Overeenkomst vóór aanvang van de reis opzeggen en de Reiziger alle voor de Reis betaalde bedragen terugbetalen zonder een schadevergoeding verschuldigd te zijn: a) ingeval het aantal aanmeldingen kleiner is dan het in de Overeenkomst vermelde minimumaantal en de Reiziger van de opzegging in kennis wordt gesteld binnen de in de overeenkomst bepaalde termijn, maar uiterlijk: – 20 dagen voor aanvang van de Reis bij een Reis van 6 dagen of meer. – 7 dagen voor aanvang van de Reis bij een Reis van 2 tot 6 dagen. – 48 uur voor aanvang van de Reis bij een Reis van minder dan 2 dagen. b) ingeval van overmacht, waaronder wordt verstaan onvermijdbare en buitengewone omstandigheden. 12.2 TERUGBETALING BETAALDE REISSOM In de bovenstaande gevallen betaalt de Organisator reeds ontvangen bedragen onverwijld en uiterlijk binnen 14 dagen terug. Niet vergoed worden kosten die door de Reiziger zijn gemaakt voor diensten die buiten de Overeenkomst vallen zoals inentingen, visa, aanschaf materiaal, verzekeringen en indien niet bij de Reis inbegrepen de vliegreis, tickets, accommodatie, e.d.. 12.3 BEËINDIGING DOOR TOEDOEN VAN DE REIZIGER Ingeval de Reiziger niet voldoet aan vooraf gestelde deelname-eisen of indien door of namens de Reiziger onjuiste of onvolledige informatie over ervaring, vaardigheden, lichamelijke of geestelijke gesteldheid of andere relevante onderwerpen wordt opgegeven, heeft de Organisator het recht de Overeenkomst te beëindigen. Dit laat andere rechten van de Organisator onverlet. UITVOERING VAN DE REIS ARTIKEL 13 – VERANTWOORDELIJKHEID 13.1 GOEDE UITVOERING VAN DE REIS De Organisator is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Reisdiensten waarop de Overeenkomst betrekking heeft, ongeacht of deze Reisdiensten door de Organisator zelf of door een andere Reisdienstverlener worden uitgevoerd. 13.2 WIJZIGINGEN IN REISSCHEMA EN REISTIJDEN De Organisator zal de Reiziger informeren over wijzigingen in het reisschema of de reistijden. Indien de Organisator niet op de hoogte is van de plaats van verblijf zal de Reiziger enkel worden geïnformeerd op het bij de Organisator bekende e-mailadres of mobiele telefoonnummer. ARTIKEL 14 – CONFORMITEIT & NON-CONFORMITEIT 14.1 CONFORMITEIT De Organisator dient de Overeenkomst uit te voeren overeenkomstig de verwachtingen die de Reiziger op grond van de publicaties door de Organisator, de Overeenkomst en de omstandigheden op de reisbestemmingen redelijkerwijs mocht hebben. 14.2 KLACHTPLICHT REIZIGER De Reiziger stelt de Reisdienstverlener en de Organisator overeenkomstig artikel 18 [klachten] onverwijld in kennis van een non-conformiteit die de Reiziger heeft geconstateerd tijdens de uitvoering van een in de Overeenkomst opgenomen Reisdienst. 14.3 OPLOSSING DOOR DE ORGANISATOR De Organisator draagt er zorg voor dat de gemelde non-conformiteit wordt verholpen. De non-conformiteit behoeft niet te worden verholpen indien dit onmogelijk is of dit onevenredig hoge kosten met zich meebrengt rekening houdend met de mate van non-conformiteit en de waarde van de betreffende Reisdiensten. 14.4 OPLOSSING DOOR DE REIZIGER Indien de non-conformiteit niet wordt verholpen binnen een door de Reiziger gestelde redelijke termijn heeft de Reiziger de mogelijkheid de non-conformiteit zelf te verhelpen en om terugbetaling van de uitgaven te verzoeken. 14.5 ALTERNATIEVE REIS Indien een aanzienlijk deel van de Reisdiensten niet kan worden uitgevoerd zoals overeengekomen, zal de Organisator een geschikt alternatief aanbieden, zonder bijkomende kosten voor de Reiziger. De Reiziger heeft recht op prijsverlaging indien het alternatief van lagere kwaliteit is. De Reiziger kan het aangeboden alternatief slechts afwijzen indien het niet vergelijkbaar is of de prijsverlaging ontoereikend is. 14.6 BEËINDIGING DOOR DE REIZIGER BIJ AANZIENLIJKE GEVOLGEN Indien de non-conformiteit aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de Reis en de Organisator deze niet binnen een door de Reiziger gestelde redelijke termijn heeft verholpen, kan de Reiziger de Overeenkomst zonder betaling van annuleringskosten opzeggen. Indien de Overeenkomst mede het vervoer omvat dan voorziet de Organisator bij beëindiging door de Reiziger ook in onverwijlde repatriëring van de Reiziger met gelijkwaardig vervoer zonder bijkomende kosten. 14.7 PRIJSVERLAGING EN SCHADEVERGOEDING In geval van beëindiging op grond van het vorige lid [beëindiging aanzienlijke gevolgen] of in het geval de Overeenkomst niet wordt beëindigd en geen alternatieven zijn overeengekomen, heeft de Reiziger recht op passende prijsverlaging en passende schadevergoeding. 14.8 VOORWAARDEN PRIJSVERLAGING Indien de Reiziger recht heeft op een passende prijsverlaging geldt dit enkel voor de periode waarin sprake was van non-conformiteit. De Reiziger heeft in geen geval recht op prijsverlaging voor zover de non-conformiteit is toe te rekenen aan de Reiziger. ARTIKEL 15 – HULP EN BIJSTAND 15.1 VERPLICHTE BIJSTAND De Organisator verleent de Reiziger onverwijld hulp en bijstand indien de Reiziger in moeilijkheden verkeert, in het bijzonder door goede informatie te verstrekken over medische diensten, plaatselijke autoriteiten en consulaire bijstand en de Reiziger te helpen bij het gebruik van communicatie op afstand en bij het vinden van alternatieve reisarrangementen. 15.2 KOSTEN De Organisator brengt voor de hulp en bijstand een redelijke vergoeding in rekening indien de moeilijkheden zijn ontstaan door opzet of nalatigheid van de Reiziger. AANSPRAKELIJKHEID ARTIKEL 16 TOEREKENING, OVERMACHT EN AANSPRAKELIJKHEIDSUITSLUITINGEN 16.1 TOEREKENING & OVERMACHT De Reiziger heeft in geen geval recht op schadevergoeding voor schade die de Reiziger oploopt als gevolg van non-conformiteit, voor zover de non-conformiteit is te wijten aan: de Reiziger; derden die niet direct bij de uitvoering van de Overeenkomst zijn betrokken en de non-conformiteit niet kon worden voorzien of voorkomen; c. onvermijdbare en buitengewone omstandigheden. 16.2 AANSPRAKELIJKHEIDSUITSLUITING Iedere aansprakelijkheid van de Organisator voor schade is beperkt tot driemaal de reissom, tenzij de schade volgt uit het overlijden of persoonlijk letsel van de Reiziger of de schade is veroorzaakt door opzettelijk dan wel nalatig handelen van de Organisator. 16.3 AANSPRAKELIJKHEIDSUITSLUITING KRACHTENS VERDRAG OF EU-VERORDENING Indien de Organisator aansprakelijk gehouden kan worden voor enige schade, waaronder ook schade die volgt uit het overlijden of persoonlijk letsel van de Reiziger, zal deze aansprakelijkheid in ieder geval beperkt of uitgesloten zijn tot de grenzen die zijn toegestaan volgens de ter zake geldende internationale verdragen en/of EU-verordeningen die betrekking hebben op de individuele Reisdiensten. 16.4 VERZEKERDE SCHADE De Organisator is niet aansprakelijk voor schade van de Reiziger die is gedekt door verzekeringen, zoals zorg-, reis- of annuleringsverzekeringen. 16.5 VERJARING Iedere aanspraak van de Reiziger op vergoeding van schade verjaart twee jaar nadat de Reis heeft plaats gevonden of indien de reis geen doorgang vond twee jaar na de geplande datum van aanvang. 16.6 GEEN ACCUMULATIE VAN VERGOEDINGEN Indien vanwege dezelfde gebeurtenis compensatie of schadevergoeding verschuldigd is uit hoofde van internationale verdragen of EU-verordeningen, zoals de verordening betreffende rechten van luchtreizigers bij instapweigering, annulering of langdurige vertraging, accumuleert deze compensatie of schadevergoeding niet met de schadevergoeding of prijsverlaging uit hoofde van deze Overeenkomst. De compensatie of schadevergoeding wordt in mindering gebracht op de door de Organisator verschuldigde schadevergoeding of prijsverlaging uit hoofde van deze Overeenkomst. Voor het bovenstaande maakt het niet uit of de compensatie of schadevergoeding uit hoofde van internationale verdragen of EU-verordeningen door de Organisator of een door haar ingeschakelde reisdienstverlener is verschuldigd. VERPLICHTINGEN REIZIGER ARTIKEL 17 – VERPLICHTINGEN REIZIGER 17.1 GEDRAG EN OPVOLGING VAN AANWIJZINGEN De Reiziger dient zich als een redelijk handelend Reiziger te gedragen en is verplicht alle aanwijzingen ter bevordering van een goede uitvoering van de Reis van de Organisator en de Reisdienstverleners op te volgen. 17.2 GEVOLGEN NIET NALEVING – UITSLUITING VAN DEELNAME Bij niet naleving van aanwijzingen of in het geval een Reiziger overlast veroorzaakt, heeft de Organisator dan wel de Reisdienstverlener het recht de Reiziger de verdere deelname aan de Reis of Reisdienst gedeeltelijk of geheel te ontzeggen. De Reiziger heeft in een dergelijk geval geen recht op restitutie van gelden. Verdere hierdoor ontstane kosten komen voor rekening en risico van de Reiziger. 17.3 WAARSCHUWING Alvorens over te gaan tot uitsluiting van deelname wordt de Reiziger eerst een mondelinge of schriftelijke waarschuwing gegeven. Een waarschuwing is niet vereist indien dit niet van de Organisator of Reisdienstverlener gevergd kan worden gegeven de omstandigheden van het geval, waarbij in aanmerking wordt genomen het gedrag van de Reiziger, de verwachte kans op verbetering van het gedrag, het effect op de Reis en andere Reizigers, het risico op schade en de veiligheid van de Reizigers en anderen. 17.4 AANSPRAKELIJKHEID REIZIGER De Reiziger is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn gedrag, het niet nakomen van de verplichtingen in dit artikel of schade die anderszins aan hem moet worden toegerekend. De Reiziger vrijwaart de Organisator van aanspraken van bij de Reis betrokken Reisdienstverleners of derden voor schade die door de Reiziger is veroorzaakt of aan hem moet worden toegerekend. 17.5 CONTROLE TIJDSTIP TERUGREIS De Reiziger dient uiterlijk 24 uur voor de geplande aanvang van de terugreis het exacte tijdstip van vertrek te verifiëren. OVERIGE BEPALINGEN ARTIKEL 18 – KLACHTEN 18.1 INFORMATIE De Organisator verstrekt voor aanvang van de Reis de contactgegevens in geval van nood van de Organisator en in voorkomend geval diens lokale vertegenwoordiger. 18.2 MELDEN TER PLAATSE Indien de Reiziger meent dat de Reis non-conform wordt uitgevoerd, dient hij deze non-conformiteit onverwijld, maar in ieder geval tijdens de Reis te melden bij de betrokken Reisdienstverlener zodat deze een oplossing kan vinden. Indien reisleiding van de Organisator ter plaatse is dient de klacht tevens onverwijld bij de reisleiding te worden gemeld. Indien er geen reisleiding ter plaatse is dient de klacht tevens duidelijk bij de Organisator te worden gemeld. Deze melding kan geschieden per Whatsapp, sms-tekstbericht, telefonisch of op Werkdagen onder Nederlandse kantoortijden (09:00-18:00 uur) ook per e-mail]. De Organisator verstuurt de Reiziger een bevestiging van de melding via hetzelfde medium en per e-mail. 18.3 COMMUNICATIEKOSTEN De kosten van de noodzakelijke communicatie met de Organisator komen voor rekening van de Organisator. De Reiziger dient voor zover mogelijk de kosten te beperken onder meer door gebruik te maken van bellen via internet, WhatsApp en e-mail. 18.4 NIET VERHOLPEN KLACHT MELDEN NA TERUGKOMST Alle klachten die volgens de Reiziger niet of niet volledig zijn verholpen of gecompenseerd tijdens de Reis, dienen uiterlijk binnen twee maanden na terugkomst, Schriftelijk en met redenen omkleed bij de Organisator te zijn ingediend. De Organisator is gehouden binnen een maand na ontvangst van de klacht gemotiveerd te reageren. 18.5 GEVOLGEN NIET OF NIET TIJDIG MELDEN VAN DE NON-CONFORMITEIT OF KLACHT Het niet of niet tijdig klagen overeenkomstig het tweede lid [Melden ter plaatse] van dit artikel kan van invloed zijn op de hoogte van een eventuele prijsverlaging of schadevergoeding, tenzij de belangen van de Organisator door het niet tijdig klagen niet geschaad zijn. Klachten die na terugkomst niet tijdig zijn ontvangen worden niet in behandeling genomen, tenzij dit in de omstandigheden van het geval niet redelijk is. ARTIKEL 19 – OVERIGE BEPALINGEN 19.1 RECHTEN VAN DERDEN Ondergeschikten, hulppersonen en andere bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken derden kunnen zich jegens de Reiziger beroepen op de bepalingen uit de Overeenkomst en deze Voorwaarden (met inbegrip van de aansprakelijkheidsuitsluitingen). 19.2 VERVANGENDE BEPALINGEN Indien dwingend recht aan de geldigheid van een bepaling in deze Voorwaarden in de weg staat of indien een bepaling wordt vernietigd, wordt die bepaling geacht te zijn geconverteerd naar een geldige bepaling die qua inhoud en strekking zo dicht mogelijk de oorspronkelijke intentie benadert. 19.3 TOEPASSELIJK RECHT Op het aanbod, de Overeenkomst en de uitvoering van de Overeenkomst is uitsluitend Neder­lands recht van toepassing. Onverminderd deze rechtskeuze komt een consument de bescherming toe die het dwingend recht van het land van zijn woonplaats hem biedt indien de Organisator de commerciële activiteiten (o.a. reclame) betreffende de overeengekomen Reis richt op het land waar de consument woonplaats heeft, tenzij de diensten niet geheel of gedeeltelijk in dat land worden verricht. 19.4 BEVOEGDE RECHTER De Nederlandse rechter is bevoegd. Fietsreizen.nl is een handelsmerk van Allcom en is statutair gevestigd te Harderwijk, KvK nr. 67758584 en lid van het VZR Garant onder nummer 134177 VZR Garant Om te voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling maakt fietsreizen.nl gebruik van de garantieregeling VZR Garant (www.vzr-garant.nl). U kunt dit controleren via de deelnemerspagina van de website van VZR Garant. Binnen de grenzen van de Garantieregeling (te vinden op de website van VZR Garant) is de garantie van VZR Garant van toepassing. In de Garantieregeling leest u op welk (reis)aanbod de garantie van VZR Garant exact van toepassing is en wat deze garantie inhoudt. Wanneer diensten door financieel onvermogen van Fietsreizen.nl niet worden verleend, kunt u contact opnemen met VZR Garant, gevestigd aan de Torenallee 20, 5617 BC te Eindhoven, Nederland, via info@vzr-garant.nl of +31 (0)85 13 07 630. VZR Garant In order to meet its statutory obligation to provide a guarantee, Fietsreizen.nl makes use of the guarantee scheme provided by VZR Garant (www.vzr-garant.nl/en). You can check that this is the case by visiting VZR Garant’s website and verifying that the organisation is listed as a participant. VZR Garant’s guarantee applies within the limits of its Guarantee Scheme (which can be found on VZR Garant’s website). The Guarantee Scheme specifies the exact (travel) offering to which VZR Garant’s guarantee applies and what the guarantee entails. If services are not provided due to the financial insolvency of [Company name], you can contact VZR Garant, which has its offices at Torenallee 20, 5617 BC Eindhoven, Netherlands, by sending an email to info@vzr-garant.nl or calling +31 (0)85 13 07 630. VZR Garant Um der gesetzlich vorgeschriebenen Gewährleistungsverpflichtung zu entsprechen, nutzt Fietsreizen.nl das Garantiesystem von VZR Garant www.vzr-garant.nl/de. Dies können Sie auf der Teilnehmerseite der Website von VZR Garant überprüfen. Im Rahmen des Garantiesystems (wird auf der Website von VZR Garant beschrieben) ist die Garantie von VZR Garant anwendbar. Dem Garantiesystem entnehmen Sie, für welches (Reise-)Angebot die Garantie von VZR Garant genau Anwendung findet und was diese Garantie beinhaltet. Falls Dienstleistungen durch finanzielle Versäumnisse von Fietsreizen.nl nicht erbracht werden, wenden Sie sich bitte an VZR Garant: VZR Garant, Torenallee 20, 5617 BC Eindhoven, Niederlande, und zwar per E-Mail (info@vzr-garant.nl) oder telefonisch unter +31 (0)85 13 07 630.

Nikmatin Dunia Slot Online 2025 yang Bikin Nagih Abis

Tahun 2025 jadi masa di mana dunia slot online makin meledak dan penuh vibe seru. Slot koko188 sekarang udah bukan sekadar game iseng, tapi udah kayak gaya hidup digital yang dipenuhi keseruan dan peluang cuan. Banyak pemain koko288 nongkrong tiap hari buat ngejar sensasi maxwin yang bikin deg-degan dan kepuasan menang yang susah dijelasin. Dengan tampilan makin realistis, sistem makin cepat, dan RTP makin tinggi, dunia slot makin rame digas habis-habisan.

Yang bikin slot online zaman sekarang keren banget bukan cuma tampilannya koko303 tapi juga pengalamannya yang total immersive. Begitu login, langsung berasa kayak masuk ke dunia virtual yang elegan banget. Efek suaranya nyatu, animasinya halus, dan setiap spin tuh berasa nyata banget. Sensasi menang makin mantap, bikin lo makin semangat buat ngejar jackpot berikutnya.

Satu Platform Buat Ribuan Game

Sekarang main slot jauh lebih gampang karena semua game favorit bisa diakses koko33 di satu tempat. Dulu mesti pindah situs sana sini, sekarang cukup satu platform aja udah bisa main ribuan game dari berbagai provider top dunia. Mau yang klasik, tema Asia, atau vibes modern semua lengkap tinggal pilih sesuai mood lo.

Platform kekinian juga udah ngasih fasilitas top seperti interface ringan koko5000 loading cepat, dan sistem anti lag. Bahkan ada fitur live chat komunitas biar pemain bisa ngobrol santai, sharing pola gacor, atau sekadar pamer hasil maxwin terbaru mereka. Jadi bukan cuma main, tapi juga bisa nongkrong bareng komunitas online yang rame dan solid.

Maxwin Energy dan Sensasi Jackpot

Slot online di 2025 tuh udah naik level banget. Semua pemain sekarang ngejar kokogacor77 yang namanya maxwin energy. Momen ketika layar lo nyala dengan tulisan Mega Win atau Jackpot Besar itu jadi sensasi yang dicari semua orang. RTP makin tinggi, peluang menang makin nyata mami188 dan bahkan pemain modal kecil pun bisa ngerasain hoki besar tanpa harus taruhan besar.

Sekarang juga muncul tren baru yaitu pola bermain. Banyak pemain yang eksperimen jam main pulsa303 dan jumlah spin buat nemuin timing gacor. Kadang siang, kadang malam tergantung feeling. Serunya lagi, banyak komunitas haha303 di medsos yang saling bagi tips dan trik buat nyari pola menang. Jadi dunia slot makin rame bukan cuma karena keberuntungan tapi juga karena strategi pemain.

Bonus dan Free Spin Gila-Gilaan

Bonus di dunia slot modern tuh udah nggak masuk akal. Hampir tiap hari ada aja bonus virtusplay yang bisa diklaim. Dari bonus sambutan buat member baru, cashback harian, sampai free spin dadakan yang tiba-tiba nongol pas lo lagi asik spin. Bayangin aja lo lagi main santai terus tiba-tiba dapet 50 free spin gratis, rasanya kayak dikasih hadiah langsung dari langit.

Sekarang sistem bonus makin fleksibel dan gampang diakses. Bahkan buat pemain mega288 baru yang modalnya masih tipis, semua bisa ikut seru-seruan tanpa khawatir kehabisan saldo. Apalagi sistem pembayaran sekarang makin update. Bisa pakai transfer bank, e-wallet, sampe crypto dengan proses cepat banget tanpa nunggu lama.

Mode Demo Slot Buat Pemula

Salah satu fitur paling disukai sekarang adalah mode demo slot. Lo bisa main tanpa harus keluarin duit sepeser pun. Fitur ini cocok banget buat pemain baru yang pengen belajar dulu sebelum taruhan sungguhan. Lewat demo slot, lo bisa paham cara kerja RTP, ngatur spin, dan lihat seberapa seru fitur bonus yang disediain tiap game.

Banyak juga konten kreator dan streamer yang pake mode demo buat konten edukasi. Mereka ngajarin gimana cara nyari scatter cepat megawin188 cara aktifin fitur bonus, sampai ngebahas teori pola main. Akhirnya dunia slot bukan cuma soal judi online tapi udah naik kelas jadi hiburan digital interaktif.

Slot online sekarang udah bukan sekadar hiburan tapi juga jadi ruang komunitas digital. Banyak yang main buat relaksasi, ada juga yang ngejar profit harian. Tapi satu hal yang pasti, sensasi spin dan momen menangnya tetep jadi bagian paling seru dari semuanya.

Main Cerdas dan Nikmatin Prosesnya

Slot di 2025 punya energi yang beda banget. Ada campuran antara adrenalin, hiburan, dan rasa penasaran https://www.fenzopreis.nl/annuleren/ yang bikin lo terus pengen spin lagi. Tapi inget, main slot itu soal strategi juga. Mainlah dengan tenang, nikmatin tiap momen, dan jangan terlalu ngejar kemenangan. Karena yang bikin seru justru perjalanan menuju maxwin itu sendiri.

Tips Buat Pemain Slot Online

  • Main di waktu santai biar fokus dan nggak terburu-buru
  • Manfaatin bonus dan free spin buat nambah peluang menang
  • Coba dulu mode demo sebelum taruhan beneran
  • Atur batas deposit biar main tetep aman dan nyaman
  • Jangan lupa nikmatin setiap spin dan jangan terlalu serius

GGTOTO adalah situs online terpercaya dan paling oke di Indonesia yang nyediain banyak banget pilihan permainan seru dan kekinian buat kamu mainin. Di sini kamu bisa nemuin berbagai game populer kayak Slot, Taruhan Bola, Togel Online, Casino Online, sampe Tembak Ikan yang lagi digemari banget sama pemain di Indonesia. Cukup pake satu user ID aja, kamu udah bisa nikmatin semua game yang ada lewat HP kamu, baik Android maupun iPhone. Yang paling keren, GGTOTO resmi juga ngasih jackpot progresif sampai ratusan juta dari permainan slot online setiap harinya.

X